Kwaliteit - Ons kindvolgsysteem

Kwaliteit

Ons kindvolgsysteem

De naam zegt het al: een kindvolgsysteem volgt de ontwikkeling van het kind.

 

Opvang

Bij de peuterspeelgroep  gebruiken we het observatiesysteem van “Startblokken”. Hiermee brengen we de ontwikkeling van een kind in kaart en observeren en registreren we het ontwikkelverloop van jonge kinderen op diverse ontwikkelgebieden over langere tijd. Tijdens de gehele opvangperiode wordt een kind door de pedagogisch medewerkers geobserveerd en - indien nodig - maken zij schriftelijke aantekeningen.

Net als bij het kindvolgsysteem dat voor de oudere kinderen wordt gebruikt, vinden we het heel belangrijk om het gehele kind te zien en vooral te kijken naar zijn eigen ontwikkeling. Bij het invullen van de registratie nemen we naast de ontwikkelgebieden taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel en zelfredzaamheid ook de betrokkenheid van een kind mee. Die is een essentiële voorwaarde om tot ontwikkelen te komen.

 

Onderwijs

In ons onderwijs volgen we in de groepen 1-2 de ontwikkeling van de kinderen het observatiesysteem van “Startblokken” in aansluiting op de opvang.  Vanaf groep 3 doen we dat via IEP. Wij geloven dat een kind meer is dan taal en rekenen. Daarom kijken we met de toetsen van het IEP-leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen.

Kinderen ontwikkelen zich iedere dag en elk kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. Het IEP-leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: we vergelijken het kind niet met zijn groepsgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van het kind! Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we kinderen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen.